Jak vybrat cyklistické tretry?

Cyklistické tretry vybírejte podle typu jízdního kola

Obujte, připněte k pedálům a vyrazte. Cyklistické tretry vám zefektivní jízdu, a tím i ušetří síly. Boty na kolo se rozdělují především podle terénu a využití. Vybírejte je podle typu vašeho jízdního kola a přitom nezapomeňte zkontrolovat kompatibilitu pedálů. O všem se dozvíte více v našem rádci Jak vybrat cyklistické tretry.

  • Jakub, redakce Heureka.cz
  • Doba čtení: 5 min.

Jak vybrat cyklistické tretry podle typu

MTB

Zkratka MTB (mountain bike - horské kolo) předesílá náročný a členitý povrch. MTB tretry mají uzpůsobenou podrážku pro pohyb po kluzkém a strmém povrchu.

Právě hrubá a měkčí podrážka vám poskytne oporu i v náročnějším terénu. Počítá se, že budete častěji sesedat z kola a vést ho přes překážky. Cyklistické tretry jsou tak maximálně odolné a při kontaktu s vodou udrží vaši nohu v suchu.

Cyklistické tretry MTB

Silniční

Svůj výkon na kole ještě zefektivníte, pokud si pořídíte silniční cyklistické tretry. Ty poznáte podle velmi tuhé a hladké podrážky. Přenos síly na pedály je tak maximálně účinný, a proto ideální na výkonnostní jízdu.

Pokud jste aktivní cyklista, který v rámci svých výletů nepotřebuje sesedat z kola, pak pro vás budou tyto tretry ideální. Myslete však na to, že se hodí pouze na zpevněné povrchy nejlépe pro dlouhou, rychlou a plynulou jízdu.

Silniční tretry

Zimní

Patříte mezi otužilce, kteří se nevzdají svého oblíbeného sportu ani v chladných měsících? Pořiďte si zimní cyklistické tretry s tepelnou izolací a zvýšenou odolností proti vodě. Lepší modely dokonce využívají membránu proti průniku vlhkosti a manžetu v oblasti kotníku.

Zimní tretry na kolo

Trekingové

Využíváte často kolo také jako dopravní prostředek, který vás doveze k hradu nebo třeba do ZOO? S trekingovými tretrami můžete bez obav kombinovat jízdu na kole s chůzí. K tomu vám poslouží podrážka zpevněná pouze v oblasti zámku. Ten je navíc zapuštěný tak, aby vám při obyčejné chůzi nijak nevadil. Přenos síly je však oproti ostatním tretrám méně efektivní.

Jak vybrat tretry na kolo - velikost

V cyklistických tretrách budete primárně jezdit na kole, a tomu byste měli přizpůsobit i výběr velikosti. U treter nevadí, pokud vám budou těsnější.

Vnitřní podrážka by měla být zhruba o 0,5 cm větší, než je délka vašeho chodidla. Nikdy by však neměla přesáhnout 1 cm, jak je tomu u jiných vašich klasických bot. Důvodem je co nejefektivnější přenos síly.

Velikost chodidla nejlépe zjistíte změřením od paty ke špičce palce, ideálně v ponožkách, ve kterých jezdíte na kole. Procházet se v nich nemusíte, tak jako tak by vám měly být spíše těsné. To, jestli vám dobře padnou, zjistíte jednoduše. Tretry by se vám neměly vyzouvat ani tehdy, když nejsou utáhnuté. V tabulce níže najdete orientační převodní hodnoty. Ty si však vždy zkontrolujte u vybraného výrobce.

Pokud se řídíte klasickým EU číslováním, vybírejte cyklistické tretry o cca 0,5 až 1 velikost menší, než je vaše běžná obuv.

Velikost EU Délka chodidla (mm) Velikost US
36 224,5–227 5
37 230,5–234 6
38 237,5–240 7
39 243,5–247 8
40 250,5–253 9
41 257,5–260 10
42 263,5–267 11
43 270,5–273 12
44 276,5–280 10
45 283,5–286 11
46 290,5–293 12
47 296,5–300 13

Jak převážet kolo v tramvaji se dozvíte v našem článku. Jak nasadit řetěz na kolo si připomeňte na naší stránce.

Jaké boty na kolo podle pedálů

Tretry se upevňují do zámků na pedálech, nejčastěji nazývaných kufry. Při výběru se ujistěte, že půjdou otvory na podrážce přimontovat na pedály vašeho kola. Kufry by měly být součástí balení nášlapných pedálů, neprodávají se spolu s tretrami.

Nejjednodušší práci budete mít s MTB a trekingovými tretrami. Ty jsou ve většině případů připraveny na montáž do 2děrového standardu SPD (Shimano Pedaling Dynamics), který je nejrozšířenějším nášlapným mechanismem.

O něco více musíte situaci studovat u silničních treter, kde existuje více systémů lišících se počtem šroubů, roztečí a rozměrem upevňovacích děr.

Levnější obuv bývá uzpůsobena na montáž 2děrového SPD. Na kvalitnějších silničních modelech najdete na podrážce 3 díry (SPD-SL, LOOK, Speedplay, Time) na uchycení kufrů.

Zobrazit více
  • SPD-SL: zkratka SL pochází z italského slova Superleggera a znamená superlehký. Noha drží na platformě pevněji a efektivita šlapání se tak ještě zvyšuje.
  • LOOK: oboustranné pedály s velkými plastovými kufry. Pro začátečníky může být náročnější zacvaknutí.
  • Time: systém bez pružinky s velkou styčnou plochou tretry a pedálu. Zacvaknutí je oproti jiným typům mnohem intuitivnější.
  • Speedplay: speciální typ vázání, na který budete potřebovat tretry se 4 dírami.

Boty na kolo bez upevňovacího systému

Pokud si kupujete boty na kolo bez upevňovacího systému, pak kompatibilitu s pedály samozřejmě řešit nemusíte. Nejedná se v tom případě o tretry. Přijdete s nimi však o jednu z hlavních výhod, tedy efektivní přenos vašeho šlapání.

Cyklistické boty a zavazování

K tomu, aby tretry na noze držely co možná nejpevněji, poslouží kromě těsnějších rozměrů boty také kvalitní zavazování. Běžně se setkáte se 4 typy:

  • Tkaničky – jednoduché řešení vhodné hlavně pro rekreační cyklisty. Snadno je vyměníte v případě roztřepení či jiného zničení. V terénu vám však hrozí zachycení tkaničky o větve nebo jiné překážky během cesty. Příliš dlouhé tkaničky by se vám také mohly zamotat do řetězu, proto kontrolujte i jejich délku.
  • Suchý zip – utáhnete během chvíle. Při výběru se zaměřte na počet zipů, čím více jich na botě budete mít, tím lépe přizpůsobíte sílu utažení. Oproti tkaničkám boty upevníte i během jízdy. V případě opotřebení, které může být v blátivém terénu rychlejší, se však hůře vyměňují za nové.
  • Přezka – suché zipy jsou u silničních i horských kol doplňovány také plastovými přezkami, které vám botu ještě lépe zafixují. Přezky snadno omyjete od bláta a jiných nečistot.
  • Upínací kolečko – běžně narazíte i na označení BOA systém. Jedná se o vysoce kvalitní mechanismus utahování pomocí lanka z oceli či plastu. Tento systém je dražší než předešlé typy, lépe a rovnoměrněji však botu utáhnete i během jízdy. Také použité materiály vykazují vyšší životnost a menší opotřebení.

Na co se dále zaměřit

Určení

Pánské cyklistické boty, jako i dámské cyklistické tretry a dětské tretry na kolo rozlišíte na první pohled. Rozdílné nebudou jen velikostí a barvou, ale i tvarem. Ten je totiž uzpůsoben anatomii chodidel daného pohlaví. Dámské tretry od pánských napohled poznáte podle užšího profilu v oblasti paty. U sportovních treter obzvlášť rozlišujte, kdo boty bude nosit.

Přestože existují unisex varianty, najdete je prakticky pouze u rekreační trekingové obuvi. U té se totiž nekladou tak vysoké nároky na upevnění chodidla.

Pánské cyklistické tretry

Dámské cyklistické tretry

Dětské cyklistické tretry

Materiál

K tomu, abyste měli z jízdy stále stejný požitek, se zaměřte i na materiálové zpracování. Podešve cyklistických bot se většinou vyrábí z poměrně bezúdržbových materiálů, jako je guma, karbon nebo nylon. Takové kombinace materiálů vám budou nejen pohodlné, ale i funkční. Dlouho vydrží a snadno se čistí.

Svršek tretry seženete buď ze syntetické kůže nebo mikrovlákna. Rozdíl mezi nimi najdete prakticky jen v údržbě. Koženkové provedení budete muset jednou za čas impregnovat.

Podrážka

Při výběru boty se na provedení dívejte komplexně. U podrážky vás bude nejvíce zajímat její tuhost a vzorek. Čím tužší podrážku budete mít, tím lépe se síla vašeho šlápnutí přenese na pedál. Naopak ohebnější boty budou pohodlnější, zato méně sportovní. Vyrazit s nimi budete moci i na pěší výlet po městě. Běžně se setkáte s následujícími materiály:

  • Gumová podrážka: měkká a komfortní, přizpůsobena i na chůzi. Přenos síly do pedálu zde není tak efektivní.
  • Zpevněná podrážka: o něco efektivnější budou modely zpevněné skelnou vatou. Chůze už nebude tak pohodlná, ale výkonnost na kole mnohem lepší.
  • Karbonová podrážka: velmi tuhá a přesto lehká podrážka maximálně zefektivní přenos síly z chodidla do pedálů. Brzy poznáte sami, že chůze v nich je obzvláště nepohodlná, proto se tento typ hodí na silniční kolo. Oproti ostatním materiálům si však za karbon značně připlatíte.

Pokud pořizujete boty do terénu, měly by mít hrubší vzorek, který počítá i s příležitostnou terénní chůzí. U trekingových a silničních kol najdete spíše hladší podrážku.

Efektivitu treter můžete vyzkoušet i při spinningu. Tretry určené na cyklotrenažéry mají speciálně upravenou podrážku se zapuštěným zámkem, aby na podlaze tělocvičen nevytvářely šmouhy a rýhy.

Oblečení na kolo

Cyklistické dresy

Cyklistické kalhoty

Cyklistické bundy a vesty

Cyklistické rukavice

Návleky

Cyklistické chrániče

Další užitečné články

Kolo v MHD Nasazení řetězu